חשיבה עיצובית היא תהליך איטרטיבי בו אנו מבקשים להבין את המשתמש, לאתגר הנחות ולהגדיר מחדש בעיות בניסיון לזהות אסטרטגיות ופתרונות אלטרנטיביים שאולי לא ניכרים מייד ברמת ההבנה הראשונית שלנו. במקביל, חשיבה עיצובית מספקת גישה מבוססת פתרונות לפתרון בעיות. זוהי דרך חשיבה ועבודה כמו גם אוסף של שיטות מעשיות.
חשיבה עיצובית עוסקת בשאיפה עמוקה לפתח הבנה של האנשים שעבורם אנו מעצבים את המוצרים או השירותים. היא מסייעת לנו להתבונן ולפתח אמפתיה למשתמש היעד. חשיבה עיצובית עוזרת לנו בתהליך החקירה: חקירת הבעיה, חקירת ההנחות וחקירת ההשלכות. חשיבה עיצובית היא שימושית ביותר בהתמודדות בבעיות שאינן מוגדרות היטב או אינן ידועות, על ידי מסגור מחדש של הבעיה בדרכים ממוקדות-אדם , יצירת רעיונות רבים במפגשי סיעור מוחות, ואימוץ גישה מעשית ביצירת אב-טיפוס ובבדיקה. חשיבה עיצובית כוללת גם עריכת ניסויים ממושכת: רישום, יצירת אב טיפוס, בדיקה וניסוי המושגים והרעיונות.
חשיבה עיצובית כרוכה לעתים קרובות גם בתהליך המכונה תצוגה מבוססת משאבים (RBV) זוהי שיטה להשגת יתרון תחרותי באמצעות התבוננות בתוך החברה כדי למצוא את המקורות ליתרון התחרותי במקום לחפש אותם בסביבה התחרותית. אם למשאב יש תכונות VRIO, ניתן להשתמש בו כדי לאפשר לארגון להשיג יתרון תחרותי ולשמור עליו. תכונות VRIO מוגדרות באופן כללי האם המשאב הוא: בעל ערך? נדיר? יקר מידי בשביל שיחקו אותו?
כדי להשתמש במשאבי VRIO או ב"משאבים בעלי ערך", נדרשת חדשנות בארגון - שימוש בחשיבה חדשנית לפיתוח דרכים ייחודיות או שונות לשילוב המשאבים לתוצאות טובות יותר ולקבלת יתרון תחרותי.
חדשנות חסכונית (frugal) היא חדשנות של דברים פשוטים. הפיכת משהו בעל ערך נמוך למשהו בעל ערך גבוה. כאשר המשאבים מצומצמים, אנשים נאלצים לחפש בתוכם את המשאב הטבעי השופע ביותר - ההמצאה האנושית - ולהשתמש בו כדי לפתור בעיות. חדשנות חסכונית יכולה להיות לו-טק, אך יכולה להיות גם שימוש בהיי-טק כדי להפוך את השירותים לזולים יותר ונגישים יותר ליותר לקוחות.
החשיבה לאורך כל התהליך הזה צריכה להיות סתגלנית וזריזה. מתודולוגיה זריזה (Agile) היא תהליך המסייע לצוותים לספק תגובות מהירות ובלתי צפויות למשוב שהם מקבלים על הפרויקט שלהם. היא יוצרת הזדמנויות להעריך את כיוון הפרויקט במהלך מחזור הפיתוח.
בעיצוב חשיבה תהליך היצירה והחדשנות שלכם לעולם לא יסתיים. יהיה עליכם לשנות את המוצר ואת הרעיונות כאשר השוק ישתנה. וכיוון שהשוק כל הזמן משתנה, לעולם לא יהיה לכם מוצר סופי.
צפו כאן במבחר התכניות המבוקשות הקשורות לנושא.
זקוקים לעזרה בהחלטה? מחפשים משהו אחר?